Terug naar het onderwijs?
Ben je in het bezit van een onderwijsbevoegdheid, maar heb je al een aantal jaar niet meer voor de klas gestaan? Ooit afscheid genomen van het onderwijs, maar nu toch weer aan het nadenken om terug te keren?
Het basisonderwijs kan jouw kennis en ervaring goed gebruiken! Jouw onderwijsbevoegdheid blijft namelijk geldig.
In Zweden begon het lesgeven weer heel erg te kriebelen, ik miste het meer en meer.
Herintreder Tijs vertelt..
Meester Tijs is een tijdje uit het onderwijs geweest om te kijken of hij in een ander land een bestaan kon en wilde opbouwen, zijn droom waarmaken. Hij ging het onderwijs geven echter meer en meer missen en heeft uiteindelijk besloten om weer terug naar Nederland te verhuizen. Hier is hij weer aan de slag gegaan als leerkracht op St. Antoniusschool in Klein Zundert. Hij heeft geen seconde spijt gehad van het feit dat hij weer voor de klas is gaan staan.
Waarom ben je destijds gestopt met het onderwijs?
Destijds ben ik gestopt, omdat ik altijd de droom heb gehad om te willen weten hoe het zou zijn om in het buitenland te wonen en te werken. Tijdens mijn studie aan de Pabo van Avans Hogeschool in Breda heb ik in het buitenland stage gelopen. Dit was in Zweden, waar ik al vaker was geweest tijdens verschillende vakanties. Tijdens deze stageperiode heb ik tegen mijzelf gezegd: ‘Hier kom ik nog eens terug om te proberen een bestaan op te bouwen’. Ik heb toen in 2000 de kans gegrepen, de stoute schoenen aangetrokken en mijn baan in het onderwijs na 4 jaar opgezegd.
Wat heb je in de tussentijd gedaan?
In Zweden wilde ik mijn leven in Göteborg opbouwen. In eerste instantie wilde ik mijzelf de kans geven om de taal onder de knie te krijgen om uiteindelijk misschien in Zweden in het onderwijs terecht te kunnen komen. Maar plannen zijn er om gewijzigd te worden. Ik kwam bij een transportbedrijf als koerier te werken. Ik vervoerde dagelijks alles wat je uit een supermarkt kunt bestellen. Zweden was in 2000 zijn tijd al ver vooruit. Zo had ik een middagroute en een avondroute in en om Göteborg. Ik zag schitterende plekken en huizen in de kustomgeving van Zweden. Göteborg leerde ik als mijn broekzak kennen en ontmoette zo veel mensen.
Wat was de reden om toch weer terug te keren naar het onderwijs?
Op een gegeven moment kwam de klad in het internet bestellen. Vooral in Stockholm liepen de cijfers terug. Hierdoor vond er een reorganisatie plaats. Mijn inmiddels vaste vriendengroep met 6 andere koeriers kwam verspreid bij een ander transportbedrijf te werken. Mijn werk en collega’s veranderden, de werktijden werden onaantrekkelijk voor mij en het contact op de werkvloer was plots compleet anders.
In Zweden begon het lesgeven weer heel erg te kriebelen, ik miste het meer en meer. Na een aantal maanden dit te hebben aangezien heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en heb ik besloten om weer terug naar Nederland te keren.
Ik wist dat men in die tijd, net zoals nu, heel graag mannelijke leerkrachten voor de klas wilde hebben. Ik heb toen het geluk gehad om binnen dezelfde stichting aan het werk te mogen.
Ik heb tot op de dag van vandaag geen seconde spijt gehad van mijn vertrek richting Zweden, maar zeer zeker ook nog geen seconde spijt gehad van het feit dat ik weer voor de klas ben gaan staan. Ik doe het nog steeds met ontzettend veel plezier. De dagen, weken en jaren vliegen om. En zo besef je ineens dat het Zwedenavontuur alweer 20 jaar geleden is geweest!
Wat is het leukste/grappigste/ontroerendste wat een leerling tegen je heeft gezegd?
Het leukste wat mij van alle jaren lesgeven is bijgebleven zijn de herinneringen aan de klassen. Je bewaart wel eens iets wat een kind geknutseld heeft en je herinnert je nog leuke en minder leuke opmerkingen. Maar gezellige schoolkampen, lol tijdens de musicalrepetities in de klas, geslaagde sportdagen, uitjes met de bus naar musea of steden, sfeervolle kerstvieringen in de klas, knallende afscheidsavonden van je eigen groep 8 van school, bezoekjes aan de sportclubs van de kinderen uit de klas als verrassing; dat zijn de dingen die bij mij blijven hangen! En daardoor vliegt er iedere keer weer een schooljaar voorbij en is het lesgeven nooit een seconde saai. Werken met kinderen is iedere dag weer anders en dat is voor mij een heel belangrijke drijfveer om in het onderwijs te blijven werken.
Waar begin je?
Er zijn diverse openstaande vacatures in het basisonderwijs. Om te ervaren hoe het is om weer in het onderwijs te werken, kan je – op eigen initiatief – een paar dagen meelopen op een basisschool bij jou in de buurt. Als je weer aan de slag gaat op een school, kun je mogelijk wel wat hulp gebruiken. Bijvoorbeeld via bijscholing of coaching. Het schoolbestuur waar jij gaat werken kan via de subsidieregeling tegemoetkoming herintreders primair onderwijs hiervoor financiële steun aanvragen. Vervolgens wordt samen bepaald voor welke activiteiten deze subsidie wordt ingezet.
Wat kun je doen voordat je terug het onderwijs in gaat?
Loop een aantal dagen mee met een leerkracht om te ervaren hoe het onderwijs nu voelt en of het echt kriebelt om weer in het onderwijs aan de slag te gaan. Het onderwijs is volop in ontwikkeling. In jouw afwezigheid zal het een en ander veranderd zijn. Ga in gesprek met een leerkracht om te praten over de huidige werkwijze in het onderwijs. Het is ook handig om een opfriscursus te volgen of een coachingtraject. Tot slot, wil je weer zelfverzekerd voor de klas staan? check dan de vacatures. Er is volop werkgelegenheid in het onderwijs en altijd wel een school die bij jou past.
Twijfel je nog?
Meld je dan aan voor een meeloopdag op een basisschool, zodat je zelf kunt ervaren hoe het is om leerkracht te zijn.
Copyright – Onderwijsloket West-Brabant – Privacy policy – Ontwerp door Studio MES