6 Leerkrachten zijn suffe mensen
‘’Ik denk dat dit een oude aanname is. Het onderwijs verandert en vernieuwt continu. In het onderwijs werken allerlei mensen door elkaar, oudere mensen, jongere mensen en mensen van allerlei verschillende achtergronden. Deze mix zorgt juist voor vernieuwingen in het onderwijs, want iedereen kan van elkaar leren. De oudere generatie leert van de jongere generatie, maar andersom is dit net zo goed het geval. Suf zijn (de meeste) leerkrachten in elk geval niet.’’
7 Het beroep leerkracht geeft geen mogelijkheden tot doorgroeien
‘’Als leerkracht studeer je af als leerkracht. Wat ik hiermee bedoel is dat je dus niet ineens in een andere functie terecht kan komen. Echter zijn er voldoende mogelijkheden. Je kan om te beginnen switchen van onderbouw naar bovenbouw of andersom. Dit kan al vernieuwing geven. Daarnaast zijn er ook genoeg andere opties, zoals je specialiseren als gedragsspecialist of intermedial teacher, intern begeleider, orthopedagoog, reken- of taalspecialist of directeur van de school worden en noem zo maar op. Voor sommige doorgroeimogelijkheden dien je bijvoorbeeld nog een master te volgen, andere dingen kan je naarmate je meer ervaring opdoet oppakken. Ik zie dus wel degelijk veel mogelijkheden om door te groeien als leerkracht.’’
8 Mannen horen niet in het basis- en speciaal onderwijs
‘’Absoluut wel! Het is voor kinderen juist belangrijk om een mix van mannen en vrouwen voor de klas te zien. Ik denk dat mannen toch net een andere manier van lesgeven aanhouden en dat zij daarmee een ander perspectief kunnen bieden op de wereld. Ook voor collega’s is het prettig als er een mix van mannen en vrouwen op de werkvloer aanwezig is, dit verandert de dynamiek.’’
9 Het is niet nodig te studeren voor het beroep leerkracht
‘’Als leerkracht breng je kennis over aan de kinderen van de toekomst. Ik zeg dan maar zo: je laat een politieagent ook niet iemand opereren. Studeren voor een bepaald beroep is nu eenmaal nodig. Je moet weten waar je mee bezig bent. Niet alleen dien je te weten hoe je lesgeeft en welke dingen kinderen moeten leren, maar je moet ook weten hoe je om moet gaan met kinderen van verschillende leeftijden, verschillende achtergronden en met verschillende behoeften.’’
10 Als leerkracht geef je elke dag les volgens dezelfde methoden
‘’In het onderwijs hebben we natuurlijk wel methoden, maar we proberen hier juist zo veel mogelijk los van te werken. We bedenken zelf onze lessen a.d.h.v. doelen. Ieder kind is anders, dus we proberen de lessen zo veel mogelijk aan te laten sluiten op hun individuele behoeften. Zeker in het speciaal onderwijs zijn er veel verschillende behoeften. Ik cluster de kinderen op niveau per vakgebied. Per groepje pak je het anders aan. Eerst zet ik de leerlingen aan het werk die al wat verder zijn en het zelf aankunnen. Dan geef ik een klassikale instructie aan de gemiddelde en zwakkere leerlingen in dat vak. Vervolgens geef ik de zwakkere leerlingen nog een extra instructie. Zo kan iedereen aan de slag en krijgt iedereen de aandacht die hij of zij nodig heeft.’’
Wij hopen jou te hebben kunnen helpen met het ophelderen van een aantal onwaarheden over het beroep leerkracht. Zien we jou over een (paar) jaar rondlopen door de gangen van Avans als pabostudent?