7 Het beroep leerkracht geeft geen mogelijkheden tot doorgroeien
Als leerkracht zijn er wel degelijk een hoop doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld een rol als coördinator op je nemen. Denk hierbij aan functies als taal- of rekencoördinator. Ook kan je je toespitsten op een functie als onder- of bovenbouwcoördinator. Daarnaast is het ook mogelijk je als leerkracht te specialiseren in een specifieke doelgroep, zoals bijvoorbeeld hoogbegaafde kinderen of kinderen met een taalachterstand. En, vergeet ook zeker de doorgroeimogelijkheid naar het voortgezet- en speciaal onderwijs niet!
8 Mannen horen niet in het basis- en speciaal onderwijs
Mannen horen zeker wél in het basis- en speciaal onderwijs. Voor de leerlingen is het heel belangrijk om in hun schoolloopbaan ook mannen als leerkracht tegen te komen. Mannen kunnen kinderen op een andere manier helpen bij hun ontwikkeling en kunnen andere manieren van lesgeven hanteren. Deze variatie is voor leerlingen juist heel belangrijk. Laat je hier dus als man zijnde zeker niet door afschrikken!
9 Het is niet nodig te studeren voor het beroep leerkracht
Wrong! Je moet zeker wel studeren voor het beroep leerkracht. De pabo is er niet voor niets. Hier leer je heel veel over het beroep, hoe je lesgeeft, de psychologische kant van het werken met kinderen en nog veel meer. Weten wat je allemaal leert op de pabo? Lees dan ons artikel over het thema ‘Ontdek jouw Superkracht’ of neem direct een kijkje op de pagina van de pabo op Avans Hogeschool.
10 Als leerkracht geef je elke dag les volgens dezelfde methoden
Wanneer je les gaat geven in het basis- en speciaal onderwijs, is het belangrijk om te weten dat er altijd voorgeschreven regels zullen zijn. De leerlingen moeten aan het einde van hun schoolloopbaan, maar ook aan het einde van ieder jaar, nieuwe kennis rijker zijn. Deze ga jij hen als leerkracht bijbrengen. Hoe je dat doet is echter redelijk vrij. Er is veel ruimte voor creativiteit in je lessen. Denk bijvoorbeeld aan spelend leren en bewegend leren. Binnen deze leermethoden kan je oneindig variëren en zo hou je het leuk. Voor jezelf én voor de leerlingen in jouw klas!
Wil je weten hoe iemand uit het werkveld denkt over deze onwaarheden? Lees dan hier een interview met Sanne, 22 jaar en student pabo op de Avans Hogeschool in Breda.