Kom een dagje meelopen op een basisschool of in het speciaal onderwijs en ontdek of het beroep leerkracht bij jou past!
Maak jij het verschil?
Heb je altijd al graag met kinderen willen werken, maar nooit de stap naar het onderwijs durven zetten? Dan is dit het moment voor jou om leerkracht te worden via het zij-instroomtraject.
Gebruik de ervaring die je tot nu toe hebt opgedaan in een andere branche om het verschil te maken in het onderwijs. Er is een lerarentekort dat de komende jaren alleen nog maar zal toenemen. Mooi vooruitzicht is dat je direct voor de klas kunt staan met het zij-instroomtraject.
Om direct voor de klas te staan was voor mij erg fijn.
Zij-instromer Femke vertelt..
Femke volgt het 2-jarig zij-instroomtraject. Hierdoor staat zij direct voor de klas en geeft ze nu les aan groep 5 op Basisschool St. Antoniusschool in Klein Zundert. Door de kinderen leert Femke zelf heel veel.
Wat deed je voordat je het onderwijs in ging/wilde?
Vroeger werkte ik in de zorg als diëtiste. Ik heb 10 jaar lang in het (Amphia)ziekenhuis gewerkt met vaak erg zieke mensen. De laatste jaren werkte ik vooral op de (nier)dialyse, met patiënten met ernstige nierfalen. Ook heb ik nog een paar jaar mijn eigen praktijk gehad als sport diëtiste en werkte ik op het Johan Cruyff college in Roosendaal op het MBO. Daar gaf ik sportvoedingslessen en ook persoonlijke begeleiding aan top sporters in wording.
Waarom heb je gekozen om in het basisonderwijs te gaan?
Ik was al een tijdje zoekende naar wat ik nou echt wilde in mijn werk. Ik wilde niet langer constant tussen de hele zieke mensen werken, al was dat wel erg dankbaar werk. Ik merkte dat toen ik kinderen kreeg, ik ineens veel meer ging nadenken over wat ik deed voor werk. Ik wilde dat mijn werk meer betekenisvol was. Toen ik op het Johan Cruyff College ging werken als sport diëtiste, wist ik dat ik het onderwijs in wilde. Hier kwam ik erachter dat het superleuk is om jonge mensen iets te leren. Die lessen gaven me zoveel energie, maar ik wist dat ik dat nooit fulltime kon doen. Ook als moeder kwam ik erachter dat het leuk is om je kinderen dingen te leren. Toen mijn kinderen naar de basisschool gingen en ik daar als ouder kwam, wist ik ineens, dit is het. Hier wil ik zijn!
Hoe ben je op het idee gekomen om juist het zij-instroomtraject te gaan doen? En hoe heb je dat aangepakt?
Eerst heb ik mij verdiept in de mogelijkheden om me om te scholen naar leerkracht. Via de site van de Rijksoverheid las ik over het zij-instroomtraject. Vervolgens heb ik bij Avans Hogeschool een informatieavond bijgewoond waar ik al mijn vragen kon stellen. Daar sprak ik zij-instromers die nog middenin het traject zaten en dat gaf me de bevestiging dat deze route het beste bij me past. Ook was daar SPOZ als stichting aanwezig om vragen aan te stellen. Toen ik merkte dat zij als stichting ook bij me pasten heb ik gesolliciteerd.
Wat vind je van het zij-instroomtraject? Hoe vond je het om direct voor de klas te staan?
Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig en ik vind het zij-instroomtraject een zwaar traject, maar wel een leuk en leerzaam traject. Ik geniet echt met volle teugen van elke stap die ik zet. Maar er zijn ook genoeg momenten waarop ik denk, oh jee, kan ik dit allemaal wel? Bijvoorbeeld wanneer je na al die jaren ineens toetsen moet maken van wel 3 uur aan een stuk. Ook is het wennen dat je jezelf weer helemaal opnieuw moet gaan bewijzen. Ik ben dagelijks bezig met veel feedback ontvangen en reflecteer me suf. Maar hierdoor leer ik mezelf wel erg goed kennen en leer ik in korte tijd heel veel.
Om direct voor de klas te staan was voor mij heel erg fijn. Om meteen alles wat je leert in de praktijk te kunnen brengen is volgens mij echt een voordeel. Ik merk dat de stof die ik leer hierdoor veel beter blijft beklijven. En het werkt ook andersom. Als ik dingen bij de leerlingen zie in de praktijk, ga ik daar theorie bij zoeken. Door de kinderen leer ik dus. En door de opzet van het traject bepaal ik zelf waar ik me op wil focussen en wat ik wil leren in een bepaalde periode. Dit geeft veel vrijheid, dat was in het begin zoeken, maar ik vind dat nu erg fijn.
Heb je tips voor andere die dit mogelijk ook willen gaan doen?
Het is zo cliché als wat, maar blijf jezelf. Volg je hart en besef je goed welke ervaring je al meeneemt het onderwijs in. Het is heel fijn om te beseffen dat je echt iets kan toevoegen, vanuit het vorige werk wat je hebt gedaan.
Opleidingsroutes
Er zijn twee mogelijke opleidingsroutes, een deeltijdopleiding of een zij-instroomtraject. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en interesse kun je kijken welke route het beste bij je past. In West-Brabant kun je beide opleidingen volgen bij Avans Hogeschool in Breda.
Zij-instroomtraject
Bij het 2-jarige zij-instroomtraject ga je zelf op zoek naar een schoolbestuur die jou in dienst neemt en de opleiding betaalt. Je staat dan ook al direct voor de klas. Voor het zij-instroomtraject heb je minimaal een hbo- of wo-diploma nodig. Het is een zwaar en intensief traject. Na het behalen van alle studiepunten, krijg jij een onderwijsbevoegdheid. Dit is geen bachelor diploma.
Deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs
De deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs is flexibel van karakter. Dit betekent dat je deze 4 jarige opleiding kunt versnellen en er daardoor korter over kunt doen.
Bij de deeltijdopleiding word je niet aangenomen bij een schoolbestuur, maar ben je een stagiaire. Zo heb je de mogelijkheid om in het beroep te groeien. Zo loop je mee, zit je achterin de klas en begin je met het geven van deellessen. Je kunt naast je deeltijdopleiding nog een baan hebben. Voor de deeltijdopleiding heb je minimaal een mbo4-, havo- of vwo-diploma nodig. Na de opleiding draag je de titel Bachelor of Education.
Bekijk de website van Avans Hogeschool voor meer informatie over beide opleidingsroutes.
Antwoord op je vragen?
Is werken in het onderwijs iets voor mij?
Online staan diverse hulpmiddelen om erachter te komen of het onderwijs bij je past.
• Test van Qompas
• Zelftest – carrièreswitch naar het onderwijs!
• Checklist word leraar van de Rijksoverheid Kijk wat er nodig is om leerkracht te worden. Beantwoord de vragen en maak een persoonlijk checklist
• Verschillende functies in het onderwijs van Onderwijsloket
Vergeet ook niet een dagje mee te lopen in het onderwijs. En laat je voorlichten door de verschillende opleidingsinstituten.
Hoe kom ik erachter welke opleidingsroute het beste bij mij past?
Allereerst is het verstandig om alle informatie van beide routes door te nemen. Bezoek vervolgens een open dag en ga in gesprek met zij-instromers en deeltijdstudenten. Hoor hoe zij het ervaren en stel al je vragen. Kijk ook naar je persoonlijke situatie en ga het gesprek aan met je familie of partner om te kijken wat het meest wenselijk is. Mocht je er niet zelf uit kunnen komen, dan kun je altijd een persoonlijk adviesgesprek aanvragen via het landelijk onderwijsloket.
Hoe is het om leerkracht te zijn in het basisonderwijs?
Laat je inspireren door de verhalen van juf Fleur en meester Jasper. Zij vertellen jou hoe het is om als leerkracht op een basisschool te werken. Wat maken ze mee op een dag, waar lopen ze tegen aan en wat vinden ze zo mooi aan het beroep? Bekijk deze video’s
Twijfel je nog?
Meld je dan aan voor een meeloopdag op een basisschool, zodat je zelf kunt ervaren hoe het is om leerkracht te zijn.
Copyright – Onderwijsloket West-Brabant – Privacy policy – Ontwerp door Studio MES